W biznesie odzieżowym ważne jest, aby towary były prezentowane w sposób atrakcyjny i przyciągający wzrok. Wydawałoby się, że nie ma nic bardziej nudnego niż wystawianie manekinów.

Jednak często określają, czy potencjalny klient wejdzie do sklepu, czy go ominie. Oczywiście liczy się również strój na manekinie i cała aranżacja.

Słowem wyjaśniania… Visual merchandising to najprościej rzecz ujmując sztuka komunikacji poprzez ekspozycję. Dzięki niemu możliwe jest kreowanie ekspozycji sklepu w taki sposób by był atrakcyjny dla ludzkiego oka. Zatem o wzmocnienie bodźców wizualnych po to by zachęcić klienta do zakupu. Manekiny sklepowe stanowią ogromną część wizualnego aspektu merchandisingowego sklepu.

Manekiny postaciowe

Cienka talia i długie nogi, idealne proporcje. Kuszą nas, aby spojrzeć przechodząc obok witryn sklepów. To świat manekinów. Manekiny są używane jako jedna z tych metod prezentacji towarów. Słowo „manekin” pochodzi od niderlandzkiego słowa „manneken”, co oznacza „mały człowiek”.

Dla zwykłego klienta manekiny to lalki, które pokazują najnowsze trendy w sklepie. Jednak dla samego sprzedawcy to ważne i niezbędne narzędzie handlu detalicznego. Pokazywanie, eksponowanie odzieży właśnie na manekinie to pierwszy krok, aby zachęcić klientów do  odwiedzenia sklepu. Można nawet pokusić się o stwierdzenie , że jest to bezpłatna reklama dostępnej kolekcji w sklepie.

Manekiny postaciowe i sklepowe są niejako podstawowym elementem wyposażenia sklepu odzieżowego. Sprzedawcy mogą je nabyć w specjalistycznych sklepach takich jak Hek-m.pl w którym to znajduje się całe mnóstwo elementów wyposażenia sklepu.

Co więcej, manekiny działają również jako podstawowa funkcja wyświetlaczy okiennych i często są pierwszą rzeczą, którą klient widzi, gdy zbliża się do sklepu.

Manekiny zwiększają wartość towaru. Zwracają uwagę na kolekcję sklepu i zachęcają klientów do kupowania odzieży, a tym samym generują dochód dla sklepu. Ponadto za ich pośrednictwem odzież prezentuje się elegancko i jest przedstawiona jako cały produkt. Rola manekinów się jednak nie kończy się wyłącznie na samej ekspozycji czy to sukienki, kompletu czy garsonki. Manekiny mogą także skutecznie pokazywać, które ubrania należy nosić; kiedy i jak. Manekiny to jeden z elementów wyposażenia sklepów odzieżowych, który ma duże znaczenie w ekspozycji towarów.