Rower z napędem elektrycznym to model, który jest coraz chętniej wybierany przez Polaków. Biorąc pod uwagę praktyczność tego rozwiązania, możliwość oszczędzenia czasu i pieniędzy oraz jego ekologiczność, popularność e-bike’a nie jest zaskoczeniem.
W dzisiejszym wpisie skupimy się na kwestiach związanych z konwersją roweru na elektryczny. Jak samodzielnie przerobić klasyczny model na rower z napędem elektrycznym?
Zacznij od wyboru rodzaju silnika
W pierwszej kolejności musisz wybrać odpowiedni rodzaj silnika. Do wyboru masz 3 rodzaje:
- centralny,
- w tylnej piaście,
- w przedniej piaście.
Rower z użyciem silnika centralnego
Proces konwersji z użyciem silnika centralnego rozpoczyna się od demontażu korby i suportu. Następnie instaluje się korbę z silnikiem, montuje baterię, wyświetlacz, czujniki oraz opcjonalnie manetki. Moc z silnika zostaje przeniesiona na tylne koło poprzez łańcuch, więc jazda rowerem z takim silnikiem jest niezwykle lekka i przyjemna.
Silnik centralny ma wiele zalet. Przede wszystkim w połączeniu z mocowaną na ramie baterią zachowuje optymalny środek ciężkości. Efektem takiego zabiegu są wysokie właściwości jezdne roweru oraz zwrotność.
Najczęściej wybierane są zestawy do konwersji o mocy 250W i 350W. Jednak bez problemu znajdziesz na rynku silniki o lepszych parametrach.
Rower z napędem elektrycznym — konwersja z użyciem silnika w tylnym kole
Konwersja składa się z demontażu tylnego koła oraz instalacji koła z silnikiem. Co ciekawe, istnieje też możliwość zaplecenia nowego koła z użyciem obręczy. Pamiętaj jednak, że w takiej sytuacji należy użyć szprych. Wynika to z różnic w budowie piasty klasycznej i tej z silnikiem.
To nie cały montaż. Podobnie jak przy silniku centralnym musisz też nakręcić zębatki kasety, zamontować baterię, wyświetlacz, czujniki i opcjonalnie manetki.
Ten rodzaj silnika w połączeniu z baterią w ramie rozkłada wagę po równo. Oznacza to, że jadąc rowerem z silnikiem w tylnym kole, będziesz miał lub miała wrażenie, że wiatr zawsze wieje Ci w plecy.
Konwersja — silnik w przednim kole
Konwersja roweru z użyciem silnika w przednim kole również rozpoczyna się od demontażu koła i instalacji nowego koła z silnikiem. Podobnie jak w przypadku silnika w tylnym kole masz możliwość zaplecenia nowego koła z użyciem obręczy, ale musisz pamiętać o wymianie szprych na nowe. Dalsza część montażu pozostaje bez zmian, czyli musisz nakręcić zębatki kasety, zamontować baterię, wyświetlacz, czujniki oraz (opcjonalnie) manetki.
By dowiedzieć się więcej na temat rowerów z napędem elektrycznym, zachęcamy do odwiedzenia strony: https://energy-bike.pl/naped-elektryczny-do-roweru/